۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۳
یافته‌های دو گزارش حمایت از مصرف‌کنندگان

پلتفرم‌ها برای فروش اشتراک‌ بیشتر به «الگوهای تاریک» متوسل می‌شوند

ایتنا - انتشار این گزارش‌ها یادآور این است که سواد دیجیتال به یک مهارت ضروری تبدیل شده است.
پلتفرم‌ها برای فروش اشتراک‌ بیشتر به «الگوهای تاریک» متوسل می‌شوند

بر اساس گزارش‌های جدید از گروه‌های جهانی حمایت از مصرف‌کنندگان، اکثر سایت‌هایی که برای آنها نیاز به خرید حق اشتراک است از «الگوهای تاریک» برای تأثیرگذاری بر رفتار مشتری در مورد انواع اشتراک‌ها و داده‌های شخصی استفاده می‌کنند. الگوهای تاریک «روش‌هایی هستند که معمولاً در رابط‌های کاربری آنلاین یافت می‌شوند که مشتریان را جهتدهی کرده، فریب می‌دهند، یا مجبور می‌کنند که انتخاب‌هایی داشته باشند که اغلب به نفع آنها نیست».
 
به گزارش ایتنا، این تلاش‌های تحقیقاتی بین‌المللی توسط شبکه بین‌المللی حمایت از مصرف‌کننده و اجرای آن (ICPEN) و شبکه جهانی اجرای حریم خصوصی (GPEN) انجام شد.
 
ICPEN بررسی خود را بر روی 642 وب‌سایت و اپ موبایل که نیاز به خرید اشتراک داشتند انجام داد. این ارزیابی نشان داد که یک الگوی تاریک تقریباً در 76 درصد از این پلتفرم‌ها استفاده می‌شود، و الگوهای تاریک متعددی در تقریباً 68 درصد آنها در حال استفاده است.
 

یکی از رایج‌ترین الگوهای تاریک کشف‌شده پنهانکاری (sneaking) بود، به این معنی که یک شرکت یافتن اطلاعاتی که برای آن ممکن است منفی باشد را دشوار می‌کند. ICPEN گفت 81 درصد از پلتفرم‌های دارای تمدید اشتراک خودکار توانایی خریدار را برای خاموش کردن امکان تمدید خودکار از فرایند خرید دور نگه داشته بودند. دیگر الگوهای تاریک برای خدمات اشتراک شامل تداخل رابط کاربری (که در آن اقدامات مطلوب برای پلتفرم قابل دسترسی‌تر شده‌اند)، و اقدامات اجبارگرایانه (که در آن مشتریان باید اطلاعات مضاعفی را درباره خود برای دسترسی یافتن به یک قابلیت مشخص ارائه دهند) بوده است.
 
همچنین در گزارش GPEN الگوهای تیره‌ای بررسی شده است که می‌توانند کاربران را به سمت به خطر انداختن حریم خصوصی‌شان سوق دهند. در این بررسی، تقریباً همه بیش از 1000 وب‌سایت و اپ مورد بررسی از یک روش طراحی فریبنده استفاده کرده بودند. بیش از 89 درصد از آنها از زبان پیچیده و گیج‌کننده در خط‌مشی‌های حفظ حریم خصوصی خود استفاده کردند.
 
این گزارش ها مشخص نکرده‌اند که آیا استفاده از الگوهای تاریک به روش‌های غیرقانونی بوده است یا نه. به هر حال انتشار این گزارش‌ها یادآور این است که سواد دیجیتال به یک مهارت ضروری تبدیل شده است.
 
کد مطلب: 79803
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام