۰
plusresetminus
يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۰

آیا لپ‌تاپ باید در حین استفاده به برق وصل باشد؟

ایتنا - اگر چه می‌توان لپ‌تاپ خود را دائما به برق وصل کرد و شارژ کرد، اما همچنان بهتر است که اجازه دهید باتری به طور منظم به طور کامل تخلیه و شارژ شود تا به افزایش عمر آن کمک کند.
آیا لپ‌تاپ باید در حین استفاده به برق وصل باشد؟

از آنجایی که لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند، مهم است که در مورد چگونگی مراقبت و نگهداری صحیح از باتری‌های کامپیوترهای همراه فکر کنیم.

اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا می‌توان همیشه لپ‌تاپ را به برق وصل کرد؟

باتری‌های لیتیوم یون
قبل از پاسخ به این سوال، دانستن اطلاعاتی در مورد باتری‌های لیتیوم یونی که همه دستگاه‌های مدرن از جمله لپ‌تاپ‌ها به آن وابسته هستند، مهم است.

باتری‌های لیتیوم یونی این مزیت را دارند که می‌توان آن‌ها را به طور کامل شارژ، تخلیه و صدها بار دیگر شارژ کرد بدون اینکه وضعیت آنها خراب شود.

این خصوصیت، باتری‌های لیتیوم یونی را برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی ایده‌آل می‌کند. با این حال، این دسته از باتری‌ها یک نقطه ضعف دارند که در صورت شارژ همیشگی 100درصد، بروز پیدا می‌کند. 

برای جلوگیری از این امر، سازندگان دستگاه‌ها، باتری‌های لیتیوم یونی را حدود ۸۰ درصد شارژ می‌کنند.

 


هنگامی که شارژ به ۸۰ درصد نزدیک می‌شود، دستگاه‌ها میزان برق منتقل شده از آداپتور برق به باتری را کاهش می‌دهند. این به شما این امکان را می‌دهد تا از لپ‌تاپ خود در حالی که به برق متصل است بدون نگرانی از آسیب رساندن به باتری استفاده کنید.

اما مطمئن شوید که تنظیمات پیش‌فرض شارژ باتری را به «روشن کردن بهینه شارژ باتری» تغییر دهید.

مشکلات بالقوه
وقتی لپ‌تاپ خود را به برق متصل می‌کنید و همیشه در حال شارژ هستید، باید چندین نکته را در نظر داشته باشید.

 اولین مورد، احتمال شارژ بیش از حد است که می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد باتری و حتی آتش گرفتن در موارد شدید، (به خصوص در لپ‌تاپ های قدیمی) شود.

 اگرچه اکثر لپ‌تاپ‌های مدرن به ویژگی‌های امنیتی برای جلوگیری از این امر مجهز هستند، اما همچنان یک خطر بالقوه محسوب می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات احتمالی این است که اتصال همیشگی لپ‌تاپ به شارژر، می‌تواند سایش درگاه شارژ و آداپتور برق را افزایش دهد. این اجزا می‌توانند به مرور زمان شل شوند یا آسیب ببینند. که ممکن است در نهایت شارژ لپ‌تاپ شما را غیرممکن کند.

نتیجه‌گیری
به طور کلی، اگر چه می‌توان لپ‌تاپ خود را دائما به برق وصل کرد و شارژ کرد، اما همچنان بهتر است که اجازه دهید باتری به طور منظم به طور کامل تخلیه و شارژ شود تا به افزایش عمر آن کمک کند.

اطمینان حاصل کنید که لپ‌تاپ شما به ‌گونه‌ای است که میزان شارژ باتری را گزارش می‌دهد که این امر می‌تواند برای به حداکثر رساندن بهره وری شما مفید باشد.

 

علاوه بر این، خطرات بالقوه مرتبط با شارژ بیش از حد، و سایش بیش از اندازه پورت شارژ و آداپتور برق را در نظر داشته باشید.

با انجام این اقدامات احتیاطی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که باتری لپ‌تاپ شما تا زمانی که عمر مفید دارد، سالم و قابل اعتماد باقی بماند.

در مورد مدل‌های قدیمی‌تر، ایده خوبی نیست که آنها را به پریز برق وصل کنید. علاوه بر خطر شارژ بیش از حد، باتری‌های رایانه‌های قدیمی‌تر، احتمالا عمر مفید خود را گذرانده‌اند و دچار فرسودگی نیز شده‌اند.  

در نظر داشته باشید، این امر ممکن است در مدل‌های جدیدتر اهمیت کمتری داشته باشد. زیرا عملیات شارژ به موقع متوقف می‌شود.
کد مطلب: 79869
نام شما
آدرس ايميل شما