۰
plusresetminus
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۰

فشار فرهنگی برای داشتن اندام متناسب با ما چه می‌کند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که شرم از بدن و فشار اجتماعی برای داشتن اندام متناسب در جهان بسیار شدید است. محققان می‌گویند این فشارها با وجود شکل‌گیری جنبش‌هایی برای "مثبت‌اندیشی نسبت به بدن" در سال‌های اخیر، بیشتر شده‌‌اند.
فشار فرهنگی برای داشتن اندام متناسب با ما چه می‌کند؟

محققان می‌گویند که "شرم از بدن" یا اصطلاحا "بادی شیمینگ" (Body shaming) و فشار اجتماعی برای داشتن اندام متناسب در جهان هنوز بسیار شدید است. بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که این فشارها با وجود شکل‌گیری جنبش‌هایی برای "مثبت‌اندیشی نسبت به بدن" (Body Positivity) در سال‌های اخیر، بیشتر شده‌‌اند.

با این همه، کارشناسان می‌گویند که این فشار، به چه میزان و چگونه بر افراد تاثیر می‌گذارد و زنان تا چه اندازه برای بدن خود ارزش قائل‌اند، به عوامل فرهنگ آن‌ها نیز بستگی دارد.

عموما جنبش "مثبت‌اندیشی نسبت به بدن" که نام یک جنبش شکل گرفته در سال‌های اخیر است، به عنوان واکنشی به ایده‌آل‌های زیبایی  غیرواقعی و تبعیض‌آمیز در نظر گرفته می‌شود. به طور مشخص، این جنبش بر ارزش نهادن به بدن خود - علی‌رغم تمام نقص‌ها و انحراف‌های ظاهری از هنجارهای رایج - تاکید دارد.

اما به نظر می‌رسد با وجود کار فرهنگی درازمدت این جنبش، احتمالا بسیاری از افراد همچنان در تابستانی که گذشت باز هم جرات نکردند به ساحل بروند. بر اساس یک نظرسنجی از شرکت بیمه سلامت ب‌‌کا‌کا پرونوا در آلمان، تقریبا یک سوم از زنان و یک چهارم از مردان در این کشور به دلیل شرم از بدن خود از رفتن به تعطیلات ساحلی خودداری کرده‌اند.

به طور کلی، یک سوم از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که افراد با اضافه‌وزن نباید لباس شنا بپوشند.

فشار در فرهنگ‌ها متفاوت است
با این حال، به گفته لوئیس هانسون روان‌شناس دانشگاه دورهام ، این نوع نگرش به بدن در همه جای جهان یکسان نیست. او به همراه همکارانش در جریان یک تحقیق بین‌المللی، این موضوع را بررسی کرده‌اند که فشار برای داشتن بدنی لاغر در فرهنگ‌های مختلف به چه میزان متفاوت است. این تیم تحقیقاتی همچنین این موضوع را بررسی کرده‌اند که زنان تا چه اندازه برای بدن خود ارزش قائل‌ هستند.

یافته‌های این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهند که زنان سفیدپوست غربی طبق گفته خودشان بیشترین فشار در این زمینه را احساس می‌کنند. این فشار عمدتا توسط رسانه‌ها ایجاد می‌شود: فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی. به گفته آمحققین زنان چینی بیشتر از جانب خانواده خود این فشار را احساس می‌کنند.

در مقابل، زنان سیاه‌پوست نیجریه‌ای کمترین فشار اجتماعی و فرهنگی را گزارش داده‌اند و ایده‌آل بدن لاغر که در غرب و چین رایج است، در ذهن آن‌ها کمتر نفوذ کرده و پذیرفته شده است.
کد مطلب: 80922
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام