بوم سوپرسانیک XB-1 به عنوان اولین هواپیمای غیرنظامی سوپرسانیک شناخته شد
بوم سوپرسانیک با هواپیمای XB-1 خود تاریخساز شد و به عنوان اولین هواپیمای غیرنظامی که دیوار صوتی را شکست، به پرواز سوپرسانیک رسید.
این اتفاق در آسمانهای بیابان موهاوی کالیفرنیا رخ داد. در دوازدهمین آزمایش پروازی، XB-1 به سرعت ماخ ۱.۱ رسید و حدود چهار دقیقه در حالت سوپرسانیک باقی ماند. خلبان آزمایشی، تریستان براندنبورگ، با موفقیت این پرواز تاریخی را هدایت کرد و آن را به فرودگاه هوایی موهاوی بازگرداند.
XB-1 نسخهای کوچک از هواپیمای مسافربری ۶۴ نفرهای است که بوم قصد دارد بسازد و آن را "اوتر" نامیده است. این موفقیت هشت سال پس از معرفی اولیه XB-1 به دست آمد.
بلک شول، مدیرعامل بوم، تأکید کرد که هنوز مسیر زیادی برای مقیاسگذاری به اوتر باقی مانده است، از جمله روشن کردن موتور آن برای اولین بار که امیدوارند در سال جاری انجام دهند. شرکتهای هواپیمایی بزرگ مانند خطوط هوایی آمریکا و ژاپن سفارشاتی برای این هواپیمای سوپرسانیک دادهاند.
این دستاورد را میتوان با لحظه "فالکون ۱" اسپیسایکس مقایسه کرد که نشاندهنده پتانسیل شرکتهای خصوصی برای نوآوری در هوانوردی بدون حمایت دولتی است.
کنکورد، تنها هواپیمای مسافری سوپرسانیک قبلی، پروژهای مشترک بین دولتهای بریتانیا و فرانسه بود و در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد. بوم قصد دارد در هفتههای آینده پرواز آزمایشی سوپرسانیک دیگری انجام دهد.
شول همچنین ابراز امیدواری کرد که بوم بتواند سفرهای مسافری سوپرسانیک را دوباره به واقعیت تبدیل کند و تأکید کرد که این پیشرفتها نه تنها نویدبخش احیای سفرهای سوپرسانیک هستند، بلکه میتوانند تأثیرات مثبتی بر اشتغال و رهبری آمریکا در صنعت هوانوردی داشته باشند.
وی تاکید کرد: "این درباره شغلهای آمریکایی، رهبری آمریکایی در هوانوردی و درباره ساخت آینده و بهبود ارتباطات انسانی میان فرهنگهاست."