۰
plusresetminus
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۴
عکس روز ناسا

Arp 142: یکپارچگی کهکشان‌ها متقابل از دید تلسکوپ جیمز وب

ایتنا - تصویر برگزیده امروز ناسا برای برخی از افراد شبیه پنگوئن است. اما برای افرادی که کیهان را مورد مطالعه قرار می‌دهند، این تصویر یک مثال جالب از تقابل دو کهکشان بزرگ است.
Arp 142: یکپارچگی کهکشان‌ها متقابل از دید تلسکوپ جیمز وب
 
فقط چند صد میلیون سال پیش، احتمالاً NGC 2936 در قسمت بالا، یک کهکشان مارپیچی معمولی بوده است: این کهکشان می چرخد، ستاره ها می آفریند و سرش به کار خودش است. در ادامه، به کهکشان بیضوی غول‌پیکر NGC 2937 در قسمت پایین بسیار نزدیک شد و در آن فرو رفت. این دو کهکشان با هم با نام Arp 142 شناخته می‌شوند.
 

این ترکیب، در تصویر فروسرخ جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب دیده می‌شود؛ در حالی که یک تصویر نور مرئی هابل نیز برای مقایسه ذهنی در آن به نمایش گذاشته شده است. کهکشان NGC 2936 نه تنها در اثر این برهمکنش گرانشی نزدیک، منحرف می‌شود، بلکه دچار اعوجاج نیز می‌شود. هنگامی که کهکشان‌های غول‌پیکر از نزدیکی یکدیگر عبور می‌کنند، معمولاً گاز متراکم می‌شود و نتیجه آن، شکل‌گیری ستارگان جدید است.
 
یک گروه جوان از ستاره‌ها به شکل بینی پنگوئن در سمت راست کهکشان بالایی ظاهر می‌شوند. در عین حال، در مرکز مارپیچ، ستاره‌های درخشان همگی با هم به عنوان یک چشم دیده می‌شوند. تا یک میلیارد سال آینده، این دو کهکشان احتمالاً با یکدیگر ادغام خواهند شد تا یک کهکشان بزرگتر را به وجود بیاورند.
کد مطلب: 80048
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام