۰
plusresetminus
يکشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۴
عکس روز ناسا

نقشه ۱۲ ساله پرتوهای گامای سراسر آسمان

ایتنا - بیشتر نقاط قرمز و زردی که در بالای و پایین صفحه راه شیری پراکنده شده‌اند، کهکشان‌های بسیار دوردست هستند؛ در حالی که اکثر نقاطی که در خود صفحه قرار دارند، تپ‌اخترهای نزدیک می‌باشند.
نقشه ۱۲ ساله پرتوهای گامای سراسر آسمان
دیدن اشیاء با ایکس‌ری را فراموش کنید! در عوض، تصور کنید که با چشم‌های مجهز به پرتو گاما به جهان نگاه می‌کنید! نقشه‌ای که در تصویر برگزیده امروز ناسا می‌بینید، نشان می‌دهد که جهان از دید تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی ناسا چگونه به نظر می‌رسد.
 
فرمی نوری را می‌بیند که انرژی آن حدود یک میلیارد برابر نوری است که چشم انسان قادر به دیدن آن است. این نقشه حاصل ترکیب ۱۲ سال مشاهدات فرمی است. رنگ‌ها در این نقشه نشان‌دهنده روشنایی منابع پرتو گاما هستند؛ منابع روشن‌تر به رنگ‌های روشن‌تری نمایش داده شده‌اند. نوار برجسته‌ای که در وسط نقشه دیده می‌شود، همان صفحه مرکزی کهکشان راه شیری است.

 


بیشتر نقاط قرمز و زردی که در بالای و پایین صفحه راه شیری پراکنده شده‌اند، کهکشان‌های بسیار دوردست هستند؛ در حالی که اکثر نقاطی که در خود صفحه قرار دارند، تپ‌اخترهای نزدیک می‌باشند.

پس‌زمینه آبی‌رنگی که تصویر را پر کرده است، تابش ضعیف و پراکنده پرتوهای گامایی است که از منابع دوردستی می‌آیند و به قدری کم‌نور هستند که نمی‌توان آنها را به صورت جداگانه شناسایی کرد. برخی از منابع پرتو گاما هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند و موضوع تحقیقات علمی را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر هیچ‌کس نمی‌داند که این منابع دقیقاً چه هستند.
 
این نقشه نه تنها به ما کمک می‌کند تا جهان پیرامون خود را بهتر بشناسیم، بلکه به دانشمندان نیز این امکان را می‌دهد تا به جست‌وجوی پاسخ‌های جدید در مورد ساختار و رفتارهای کهکشان‌ها و اجرام آسمانی بپردازند.
کد مطلب: 80436
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام