۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۶

عکس روز ناسا؛ گذر مریخ

ایتنا - چهارمین سیاره منظومه شمسی با حرکت سریع‌تر در آسمان نسبت به ستارگان دوردست، به راحتی از سیاره هفتم یعنی اورانوس عبور می‌کند.
عکس روز ناسا؛ گذر مریخ
هنگام عبور شب‌هنگام مریخ بر فراز زمین، حدود ۵ درجه در جنوب خوشه ستاره‌ای پروین بالا می‌آید و دیده می‌شود. این نمای آسمانی از ترکیب چندین تصویر و در طول ۱۶ شب متوالی و صاف از ۱۲ ژوئیه گرفته شده است. حرکت مریخ در میدان دید از سمت راست آغاز می‌شود و رنگ سرخ این سیاره تضاد زیبایی با ستارگان آبی خوشه پروین دارد.

چهارمین سیاره منظومه شمسی با حرکت سریع‌تر در آسمان نسبت به ستارگان دوردست، به راحتی از سیاره هفتم یعنی اورانوس عبور می‌کند. سیاره سرخ مریخ و غول یخی در روز ۱۶ ژوئیه در یک هم‌نشینی نزدیک، حدود ۱٫۲ درجه از هم فاصله داشتند. مریخ با ادامه حرکت سریع خود به سمت شرق، اکنون از ستارگان خواهر و سیاره بیرونی عبور کرده و از ستاره غول سرخ دبران شمالی نیز گذشته است.

 

مریخ در روز ۱۴ اوت در آسمان زمین تا فاصله‌ای نزدیک به ۱٫۳ درجه به مشتری نزدیک خواهد شد. مریخ یکی از سیاراتی است که به دلیل رنگ سرخ خاص خود همواره توجه علاقه‌مندان به نجوم را جلب کرده است. حرکت مریخ در آسمان شب به ما نشان می‌دهد که سیارات می‌توانند در طول زمان نسبت به ستارگان پس‌زمینه جابه‌جا شوند. این نوع رصدها علاوه بر زیبایی بصری، اطلاعات مهمی درباره حرکت مداری سیارات در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.
کد مطلب: 80263
برچسب ها: مریخ ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام