۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۲

تاثیر مصرف منظم آسپرین بر کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

ایتنا - بنا بر تحقیقات جدید، مصرف منظم آسپرین ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولورکتال) را کاهش دهد و احتمالا برای کسانی که سبک زندگی ناسالمی دارند مفید است.
تاثیر مصرف منظم آسپرین بر کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ دومین عامل شایع مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. در سال ۲۰۲۳، تنها در ایالات متحده، بیش از ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر درپی ابتلا سرطان روده جانشان را از دست دادند و حدود ۱۵۳ هزار و ۲۰ نفر نیز به آن مبتلا شدند، همچنین شیوع آن در افراد زیر ۵۵ سال بسیار شایع‌تر شده و در مقایسه با یک دهه قبل دو برابر افزایش یافته است. 

سرطان روده بزرگ ممکن است ژنتیکی باشد، اما به نظر می‌رسد که برخی عوامل مانند سبک زندگی، رژیم غذایی ناسالم، نداشتن تحرک کافی، مصرف الکل و سیگار و شاخص توده بدنی بالا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند. 

پ‍زشکان علاوه بر توصیه پیروی از سبک زندگی سالم‌تر تاکید می‌کنند که مصرف دوز پایین آسپرین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش  می‌دهد. گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ مصرف آسپرین را توصیه کرده بود، اما در سال ۲۰۲۲ به‌دلیل نگرانی‌ها درمورد خونریزی احتمالی تغییر رویه داد. آسپرین البته ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود. 

با این تغییر رویه، نویسندگان پژوهش جدید تصمیم گرفتند این موضوع را بررسی کنند و ببینند که آیا گروه‌هایی وجود دارند که از این دارو فایده بیشتری ببرند و اینکه آسپرین برای چه کسانی ارزش خطر کردن دارد و برای چه کسانی مضر است. 

 

در این مطالعه، که پنج‌شنبه در مجله «جاما آنکولوژی» منتشر شد، نویسندگان داده‌های بیش از ۱۰۷ هزار و ۶۵۵ نفر را بررسی کردند. البته از آنجا که بیشتر شرکت‌کنندگان سفیدپوست بودند نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که تحقیقات آنها باید با جمعیت‌های متنوع‌تر تکرار شوند تا ببینند نتیجه‌گیری یکسان است یا نه. شرکت‌کنندگان در این مطالعه دست‌کم یک دهه تحت نظر قرار گرفتند و علاوه بر نظارت بر سرطان روده بزرگ، نظرسنجی‌هایی هم برای تعیین سلامت سبک زندگی آنها انجام شد. 

طبق نتایج، مصرف آسپرین در کاربران معمولی، در مقایسه با کسانی که آن را مصرف نمی‌کردند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۱۸٪ کاهش داد. مصرف آسپرین در آن دسته از شرکت‌کنندگان که زندگی کمتر سالمی داشتند مزایای بیشتری داشت، به‌ویژه برای کسانی که سیگار می‌کشیدند یا شاخص توده بدنی‌‌شان بالاتر از ۲۵ بود. (شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۲۹ اضافه وزن در نظر گرفته می‌شود.)

دکتر دانیل سیکاوی، نویسنده اصلی مقاله و متخصص گوارش، می‌گوید که طبق نتایج مطالعه، آسپرین در افرادی که چندین عامل خطر دارند ابتلا به سرطان روده را تا حدودی کاهش می‌دهد. البته این مطالعه تعیین نمی‌کند چرا مصرف منظم آسپرین ممکن است تا این حد مفید باشد، اما طبق تحقیقات قبلی آسپرین ممکن است نشانه‌های التهابی را که باعث سرطان می‌شوند مهار کند. متخصصان تاکید می‌کنند که این تحقیق بیشترین تاثیر آسپرین را در افرادی مشاهده کرده است که بالاترین عوامل خطر سرطان روده را داشتند. 

آنها همچنین بر سبک زندگی تاکید بسیاری کردند و گفتند که با تغییر سبک زندگی، مانند حفظ وزن مناسب، رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه و غلات کامل، و همچنین نوشیدن کمتر الکل می‌توانید خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهید.  
کد مطلب: 80220
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام