۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۱

رازهایی که فیلم مورد علاقه افراد درباره عملکرد مغز فاش می‌کند

ایتنا -  محققان می‌گویند سبک (Genre) سینمایی مورد علاقه افراد اطلاعاتی را درباره عملکرد مغزشان فاش می‌کند. این نتایج از پژوهش جدید دانشگاه مارتین لوتر هاله-ویتنبرگ (MLU) در آلمان و پس از مقایسه علاقه‌مندی به نوع خاصی از فیلم‌های سینمایی و فعالیت مغزی ۲۶۰ نفر به دست آمده است. 
رازهایی که فیلم مورد علاقه افراد درباره عملکرد مغز فاش می‌کند

استر زویکی، روان‌شناس در دانشگاه مارتین لوتر هاله-ویتنبرگ، می‌‌گوید: «فیلم‌ها برای روان‌شناسان پدیده‌های جالبی‌اند، زیرا نه‌تنها می‌توانند هر احساس انسانی را به تصویر بکشند، که حتی می‌توانند احساسات آدمی را هم برانگیزند. در بسیاری از فیلم‌ها احساسات منفی مانند خشم یا ترس نقش مهمی دارند.»  

به گزارش ساینس دیلی، تا همین اواخر درمورد ارتباط انتخاب فیلم و پردازش احساسات منفی در مغز اطلاعات نسبتا کمی وجود داشت. اما حالا محققان با تجزیه و تحلیل داده‌های ۲۵۷ نفر این ارتباط را با جزئیات بررسی کرده‌اند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه‌ وسیع درمورد فیلم‌هایی که آن‌ها را بیشتر ترجیح می‌دهند اطلاعاتی ارائه کردند. براساس این تحقیق علاقمندان به فیلم‌های پرحادثه و کمدی واکنش بسیار قوی به احساسات منفی دارند در حالی که علاقمندان به مستند و فیلم‌های جنایی واکنش ضعیف‌تری نشان می‌دهند.

علاوه‌بر این، با دستگاه «تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی» یا «ام‌آر‌آی‌ عملکردی»(fMRI) فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان بررسی شد. در این پژوهش، در حالی که شرکت‌کنندگان در دستگاه ام‌آر‌آی دراز کشیده بودند، به آنان چهره‌های ترسناک، عصبی و اشکال هندسی نشان داده شد. 

 


به گفته زویکی، با این آزمایش مشخص می‌توانیم نحوه پردازش محرک‌های عاطفی در مغز را اندازه‌ گیری کنیم. به گفته او، آمیگدال مغز در پاسخ به تهدیدات پاسخ جنگ یا گریز نشان می‌دهد. گروه تحقیقاتی همچنین فعالیت عصبی هسته اکومبنس در مغز را، که مرکز پاداش است، بررسی کردند و به نتایج جالبی رسیدند. 

زویکی می‌گوید: «ما دریافتیم که علاقه‌مندان به فیلم‌های پرحادثه (action films) در هر دو بخش مغز شدیدترین واکنش‌ها را نشان دادند. ما انتظار چنین چیزی را نداشتیم، زیرا فیلم‌های پر زدوخورد معمولا محرک‌های زیادی ارائه می‌کنند. بنابراین منطقی‌تر این بود که تحریک‌‌پذیری علاقه‌مندان به فیلم‌های پر زدوخورد چندان آسان نباشد. با این حال نتایج نشان می‌دهد علاقه‌مندان به این فیلم‌ها، به‌ویژه به محرک‌های احساسی، حساسیت نشان می‌دهند و این تحریک‌پذیری برایشان جذاب است.»

این گروه تحقیقاتی در مغز افرادی که فیلم‌های کمدی را ترجیح می‌دادند، فعالیت‌های مشابهی پیدا کردند. با این حال تصاویر مغزی علاقه‌مندان به فیلم‌های جنایی یا مستند، متفاوت بود و هر دو ناحیه مغز این افراد به شکل قابل‌توجهی کمتر از دیگر گروه‌های شرکت‌کننده به محرک‌های عاطفی واکنش نشان دادند. به گفته زویکی ظاهرا مردم در انتخاب فیلم سراغ آن‌هایی می‌روند که مغزشان را به بهترین شکل ممکن تحریک می‌کند.  
کد مطلب: 80630
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام